Towards the Necessary Integration of Author’s Song in the Spanish Poetic System of the Last Third of the 20th Century: Theoretical and Methodological Proposals

Authors

  • Javier García Rodríguez Universidad de Oviedo, España

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.6322387

Keywords:

Songwriting, System, 20th Century Spanish Poetry, Hermeneutics, Literary Language, Literariness

Abstract

This work aims at making some theoretical and methodological proposals regarding the need to include the canción de autor in the Spanish poetry system in the last third of the 20th Century.

References

ALBALADEJO, T. (2009). “La poliacroasis en la representación literaria: un componente de la retórica cultural”. Castilla: Estudios de Literatura: 1-26.

ALTIERI, C. (1983). ”An Idea and Ideal of Literary Canon”. Critical Inquiry, 10 (1): 37-60.

BEGLEY, A. (1994). “El Nuevo Historicismo”. Facetas, 1: 60-64.

BINET, L. (2016). La séptima función del lenguaje. Barcelona: Seix Barral.

BURKE, K. (2003). La filosofía de la forma literaria y otros estudios sobre la acción simbólica, ed., estudio preliminar y sel. bibliográfica de J. García Rodríguez. Madrid: Antonio Machado Libros.

CORREAL, F. (2016). “Lo de cantautor me suena a cantamañanas”. Diario de Sevilla, 8/5/2016 [http://www.diariodesevilla.es/entrevistas/cantautor-suena-cantamananas_0_1024397842.html].

CULLER, J. (2000). “La literatura y los estudios culturales”. En Breve introducción la teoría de la literatura. Barcelona: Crítica, 57-70.

FISH, S. (1980). Is There a Text in This Class?. Cambridge: Cambridge University Press.

GARCÍA RODRÍGUEZ, Javier (1999). “De la historia literaria a los estudios culturales”. En R. DE LA FUENTE (ed.). La historia literaria y la crítica. Salamanca: Ediciones Colegio de España, 92-110.

GOYTISOLO, J. A. (2011). Poesía completa, ed. y pról. de C. Riera. Barcelona: Lumen.

GREENBLATT, S. (1982). Beyond the Culture Wars. Cambridge: Harvard University Press.

——— (1989). “Towards a Poetics of Culture”. En H. A. VEESER (ed.). The New Historicism. Nueva York-Londres: Routledge, 1-14.

JAMESON, F. (1999). El giro cultural: Escritos seleccionados sobre el posmodernismo 1983-1998. Buenos Aires: Manantial.

LEITCH, V. B. (1988). American Literary Criticism from the Thirties to the Eighties. Nueva York: Columbia University Press.

LOTMAN, I. (1988). La estructura del texto artístico. Madrid: Akal.

MAKARIK, I. (ed.) (1993). Encyclopedia of Contemporary Literary Theory: Approaches, Scholars, Terms. Toronto: University of Toronto Press, 21-24.

NEWTON, K. M. (1993). “Aesthetics, Cultural Studies and the Teaching of English”. En R. BRADFORDT (ed.). The State of Theory Londres: Routledge, 145-161.

RIVERA GARZA, C. (2012). “Contra la calidad literaria”. Milenio, 31/1/2012.

SANZ, S. (2012). “La verdadera letra sin censura de ‘Mi querida España’ de Cecilia”. Libertad Digital, 2/11/2012 [http://tv.libertaddigital.com/videos/2012-09-02/la-verdadera-letra-sin-censura-de-mi-querida-espana-de-cecilia-6030688.html].

VEESER, H. A., ed. (1989). The New Historicism. Londres: Routledge.

———, ed. (1994). The New Historicism: A Reader. Londres: Routledge.

Published

2017-12-01

How to Cite

García Rodríguez, J. “Towards the Necessary Integration of Author’s Song in the Spanish Poetic System of the Last Third of the 20th Century: Theoretical and Methodological Proposals”. Dirāsāt Hispānicas. Tunisian Journal of Hispanic Studies, no. 4, Dec. 2017, pp. 127-36, doi:10.5281/zenodo.6322387.

Issue

Section

I. Transversal Questions