On the Coexistence of Silence and Word: a Revision of Logofagia in the Spanish Poetry of the Last Decades

Authors

  • Raúl Molina Gil Universitat de València, España

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.6322331

Keywords:

Logofagias, Silence, Contemporary Spanish Poetry

Abstract

There were some poets in Spain who used in their compositions some resources which were called logofagias by Túa Blesa. With these resources they were able to insert the silence into the text. We want to study this in some of those poets of the 70’s and 80’s: Eduardo Hervás, Leopoldo María Panero, José- Miguel Ullán, José Ángel Valente y Clara Janés. After that, we want to review the texts of other recent poets, like Ada Salas, Chantal Maillard, Antonio Méndez Rubio, Unai Velasco and Ángela Segovia.

References

ASENSI, M. (2004). “¿Qué es la deconstrucción de Jacques Derrida?”. Visions de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura, 3: 11-19.

——— (2007). “Crítica, sabotaje y subalternidad”. Lectora, 13: 133-153 [http://revistes.ub.edu/index.php/lectora/article/view/7405].

——— (2011). Crítica y sabotaje. Barcelona: Anthropos.

BALLESTER AÑÓN, R. (1994). “Introducción”. En E. HERVÁS. Obra poética. Valencia: Alfons el Magnànim, 9-45.

BARELLA, J. (1981). “Poesía en la década de los 70: en torno a los Novísimos”. Ínsula, 410: 4-5.

BARTHES, R. (1974). Lección inaugural de semiología literaria. México: Siglo XXI.

BENJAMIN, W. (1990). Discursos interrumpidos I. Madrid: Taurus.

BLESA, T. (1998a). Logofagias. Los trazos del silencio. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.

——— (1998b). “Confusa turba de discursos mudos”. En F. CABO ASEGUINOLAZA y G. GULLÓN. Teoría del poema. La enunciación lírica. Ámsterdam: Editions Rodopi, 135-157.

——— (2004). Tránsitos. Valencia: Tirant lo Blanch.

DERRIDA, J. (1992). Acts of literature. Londres: Routledge.

DOLEZEL, L. (1988). “Mimesis and posibles worlds”. Poetics Today, 9 (3): 475-496.

EAGLETON, T. (2010) [1.ª ed. 2007]. Cómo leer un poema. Madrid: Akal.

FALCÓ, J. L. y F. RUBIO (1981). Poesía española contemporánea (1939-1980). Madrid: Editorial Alhambra.

GARCÍA BERRIO, A. (1994). “Valente: descensos antiguos a la memoria”. Ínsula, 570-571: 1-28.

GARCÍA MONTERO, L. y A. MUÑOZ MOLINA (1993). ¿Por qué no es útil la literatura? Madrid: Hiperión.

GIMFERRER, P. (1980). “Trayectoria de José Ángel Valente”. En F. RICO y D. YNDURÁIN (coords.). Historia y crítica de la literatura española. Volumen 8. Tomo 2. (Época contemporánea 1939-1980). Barcelona: Crítica, 282-286.

——— (2005). Rimbaud y nosotros. Madrid: Publicaciones de la Residencia de Estudiantes.

HERVÁS, E. (1994). Obra poética. Valencia: Alfons el Magnànim.

JANÉS, C. (2010). Poesía erótica y amorosa. Madrid: Vaso Roto.

LANZ, J. J. (1998). Introducción al estudio de la generación poética española de 1968. Elementos para la elaboración de un marco histórico-crítico en el periodo, 1962-1977. Bilbao: Universidad del País Vasco.

MÉNDEZ RUBIO, A. (1995). El fin del mundo. Madrid: Hiperión.

——— (2004). Poesía ‘68: para una historia imposible : escritura y sociedad, 1968-1978. Madrid: Biblioteca Nueva.

——— (2008). La destrucción de la forma. (Y otros escritos sobre poesía y conflicto). Madrid: Biblioteca Nueva.

MOLINA GIL, R. (2013). “Un lugar que no existe: la poesía de Antonio Méndez Rubio (1995-2005)”. Kamchatka. Revista de Análisis Cultural, 2: 291-316 [DOI: http://dx.doi.org/10.7203/KAM.2.3164].

PANERO, L. M.ª (1979). “Última poesía no española”. Poesía, 4: 110-115.

——— (1992). Agujero llamado Nevermore (Selección poética 1968-1992), edición de Jenaro Talens. Madrid: Cátedra.

PEINADO ELLIOT, C. (2001). “La muerte del sujeto en El Canto del Llanero Solitario de L.M. Panero”. En F. LÓPEZ CRIADO (coord.). Literatura y sociedad, el papel del la literatura en el siglo XX: I Congreso Nacional Literatura y Sociedad. A Coruña: Universidade da Coruña, 487-499 [http://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/11032].

PÉREZ PAREJO, R. (2013). “Qué es silencio y qué no es silencio. Claves de una poética”. En C. JOHANNA y A. THIEM (eds.). Poesía y silencio. Paradigmas hispánicos del siglo XX y XXI. Münster: Lit Verlag, 25-40.

PRIETO DE PAULA, Á. L. (1996). Musa del 68 (Claves de una generación poética). Madrid: Hiperión.

RAMOS, J. L. (1985). “Meditación sobre las contrariedades del azar (Acerca de la poesía de Guillermo Carnero)”. Ideologies & Literature, 1: 207-217.

REYZÁBAL, M.ª V. (2001). “José Ángel Valente: la palabra, el silencio y todos sus ecos”. Zurgai, 25: 20-27.

ROZAS LÓPEZ, J. M. (1999). “José-Miguel Ullán, Aníbal Núñez, Leopoldo María Panero”. En F. RICO y S. SANZ VILLANUEVA (coords.). Historia y crítica de la literatura española. Volumen 8. Tomo 2 (Época contemporánea 1939-1975: primer suplemento). Barcelona: Crítica, 302-310.

SALAS, A. (2013). “Y sin embargo, el poema”. En C. JOHANNA y A. THIEM (eds.). Poesía y silencio. Paradigmas hispánicos del siglo XX y XXI. Münster: Lit Verlag, 13-24.

SEGOVIA, Á. (2016). La curva se volvió barricada. Segovia: La Uña Rota.

SOLSONA, Ó. (2010). “Nota introductoria”. En C. MAILLARD. Decir el hambre. Madrid: Fundación Inquietudes, 4-7.

STEINER, G. (1994) [1.ª ed. 1967]. Lenguaje y silencio. Ensayos sobre la literatura, el lenguaje y lo inhumano. Barcelona: Gedisa.

TALENS, J. (1992). “De poesía y su(b)versión. (Reflexiones desde la escritura denotada “Leopoldo María Panero”)”. En L. M.ª PANERO. Agujero llamado Nevermore (Selección poética 1968-1992), ed. de J. Talens. Madrid: Cátedra, 7-51.

——— (2005): “Contrapolíticas del realismo (de ética, estética y poética). En A. SÁNCHEZ ROBAYNA y J. DOCE (eds.). Poesía hispánica contemporánea. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 129-159.

ULLÁN, J.-M. (1976). De un caminante enfermo que se enamoró donde fue hospedado. Madrid: Visor.

VALENTE, J. Á. (2014). Poesía completa. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

VOLOSHINOV, V. N. (1995) [1.ª ed. 1929]. “El discurso en la realidad y el discurso en la poesía: en torno a las cuestiones de la poética sociológica”. En E. VOLEK (ed.). Antología del formalismo ruso y el grupo de Bajtín. Semiótica del discurso y posformalismo bajtiniano. Volumen II. Madrid: Fundamentos, 97-227.

Published

2017-12-01

How to Cite

Molina Gil, R. “On the Coexistence of Silence and Word: A Revision of Logofagia in the Spanish Poetry of the Last Decades”. Dirāsāt Hispānicas. Tunisian Journal of Hispanic Studies, no. 4, Dec. 2017, pp. 59-77, doi:10.5281/zenodo.6322331.

Issue

Section

I. Transversal Questions