Self-Representation and Cultural Context in Iluminaciones en la sombra

Authors

  • Liliana Swiderski Universidad Nacional de Mar del Plata – CELEHIS, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.6320486

Keywords:

Authorial Figure, Decadentism, Sawa, Estheticism

Abstract

This paper examines the construction of the authorial figure and its links with the Decadentism in the work Iluminaciones en la sombra, by the Spanish writer Alejandro Sawa (1862-1909). Some topics and images will be especially considered, such as, the construction of space, the perception of time, the ethical dimension and the sense of beauty, among others. We will also highlight the deflections introduced by Sawa with regard to the decadentist movement.

References

ARTAUD, Antonin (2005) [1.ª ed. 1929]. El arte, la muerte y otros escritos. Buenos Aires: Caja Negra Editora.

BALAKIAN, Anna (1969). El movimiento simbolista. Madrid: Guadarrama.

BALLESTEROS, Antonio (1998). Narciso y el doble en la literatura fantástica victoriana. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

BATAILLE, Georges (2002) [1.ª ed. 1957]. La literatura y el mal. Madrid: Editora Nacional.

BAUDELAIRE, Charles (1943) [1.ª ed. 1863]. Constantin Guys: le Peintre de la vie moderne. Ginebra: La Palatine.

BAUDRILLARD, Jean y Marc GUILLAUME (2000). Figuras de la alteridad. México: Taurus.

BOURDIEU, Pierre (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.

CORREA RAMÓN, Amelina (1993). Alejandro Sawa y el naturalismo literario. Granada: Universidad de Granada.

——— (2008). Alejandro Sawa, luces de bohemia. Sevilla: José Manuel Lara.

DELEUZE, Gilles y Félix GUATTARI (2006) [1.ª ed. 1980]. Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pretextos.

FERNÁNDEZ, Pura (2003). “Nuevas iluminaciones en las sombras biográficas de Alejandro Sawa - Max Estrella (1892-1896)”. Olivar, 4 (4): 105-131. [http://www.olivar.fahce.unlp.edu.ar/article/view/OLIv04n04a05].

HUYSMANS, Joris Karl (1884). À rebours. París: G. Charpentier.

LITVAK, Lily (1979). Erotismo fin de siglo. Barcelona: Bosch.

PAGLIA, Camille (1991). “The Beautiful Boy as Destroyer: Wilde’s The Picture of Dorian Gray”. En Camille PAGLIA (ed.). Sexual Personae: Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson. New York: Vintage Books, 512-530.

POZUELO YVANCOS, José María (1993). Poética de la ficción. Madrid: Síntesis.

SAÉZ MARTÍNEZ, Begonia (2004). Las sombras del modernismo: una aproximación al decadentismo en España. Valencia: Institucio Alfons el Magnanimum.

SAWA, Alejandro (1977) [1.ª ed. 1910]. Iluminaciones en la sombra (edición, estudio y notas de Iris M. Zavala). Madrid: Alhambra.

——— (2009) [1.ª ed. 1910]. Iluminaciones en la sombra (presentación de Andrés Trapiello, prólogo de Rubén Darío). Madrid: Nórdica.

SWIDERSKI, Liliana (2003). “Huellas del decadentismo finisecular en el Livro do desassossego de Fernando Pessoa”. Hispanic Journal, 22 (2): 413-425.

——— (2012). Pessoa y Antonio Machado: autores en tensión. Los autoremas como enlaces entre literatura y sociedad. Mar del Plata: EUDEM.

WILDE, Oscar (1926) [1.ª ed. 1890]. The Picture of Dorian Gray. Londres: Marshall, Hamilton, Kent.

——— (1927) [1.ª ed. 1897]. De Profundis. Londres: Methuen.

——— (2001) [1.ª ed. 1891]. The Soul of Man under Socialism and Selected Critical Prose. Londres: Penguin.

Published

2016-12-01

How to Cite

Swiderski, L. “Self-Representation and Cultural Context in Iluminaciones En La Sombra”. Dirāsāt Hispānicas. Tunisian Journal of Hispanic Studies, no. 3, Dec. 2016, pp. 93-105, doi:10.5281/zenodo.6320486.

Issue

Section

Articles