The Memory Narration in Buenos Aires Theater

Authors

  • Silvina Díaz Universidad de Buenos Aires – CONICET, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.6320406

Keywords:

Theatre, Language, Democracy, Memory Scene, Poetics, Identity

Abstract

The recovery of memory and testimony has become a vital requirement after the most brutal Argentine military dictatorship that took place between 1976 and 1983. Hauled historical trauma and deep wounds, individual and collective, resulted in numerous cultural events. We intend to analyze two different ways, within the dramaturgy of the post-dictatorship, narrate the question of repression and “desaparecidos”, like the paradigms of a whole trend of texts which the theatre as an instrument of political and social inquiry is considered. The work of Lola Arias calls for referential and explicit language –their own political theater– even though it contains an important symbolic sense. While the texts of Omar Pacheco manifest the crisis of the traditional dramatic narration and the notion of semantics, and restrictive that it considers the word only in its psychological dimension to instead highlight its materiality and its opacity means.

References

ARIAS, Lola (2007). Trilogía: Striptease. Sueños con revolver. El amor es un francotirador. Buenos Aires: Entropía.

ARTAUD, Antonin (2002). El teatro y su doble. Buenos Aires: Retórica.

BARBA, Eugenio (2005). La canoa de papel. Tratado de Antropología Teatral. Buenos Aires: Catálogos.

BENJAMIN, Walter (1999). Poesía y Capitalismo. Iluminaciones, II. Buenos Aires: Taurus.

BOURDIEU, Pierre (1997). Razones prácticas sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.

BROOK, Peter (2012). El espacio vacío: Arte y técnica del teatro. Barcelona: Ediciones Península.

DE MARINIS, Marco (2000). In cerca dell’attore. Un bilancio del Novecento teatrale. Roma: Bulzoni.

FOUCAULT, Michel (1991). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI.

——— (1995). Nietzsche, Freud, Marx. Buenos Aires: El Cielo por Asalto.

GROTOWSKI, Jerzy (1971). Teatro Laboratorio. Prólogo de Peter Brook. Barcelona: Tusquets Editor.

——— (1993). “Dalla compagnia teatrale a L'arte come veicolo”. En Thomas RICHARDS (ed.). Al lavoro con Grotowski sulle azioni fisiche. Milano: Ubulibri, 130-131.

HUYSSEN, Andreas (2002). El busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de la globalización. México: Fondo de Cultura Económica.

JAMESON, Frederic (1999). El giro cultural. Buenos Aires: Manantial.

JAUSS, Hans Robert (1976). La literatura como provocación. Barcelona: Península.

LLYOTARD, Jean François (1993). Moralidades posmodernas, Madrid: Tecnos.

PACHECO, Omar (2015). Cuando se detiene la palabra, Buenos Aires: Colihue.

PELLETTIERI, Osvaldo (1998). “La dramaturgia en Buenos Aires (1985-1998)”. En Osvaldo PELLETTIERI (ed.). La dramaturgia en Iberoamérica. Teoría y práctica teatral. Buenos Aires: Galerna, 21-40.

RICŒUR, Paul (2001). La metáfora viva. Madrid: Trotta.

TODOROV, Tzvetan (1993). Frente al límite. México: Siglo XXI.

VATTIMO, Gianni (1990). “El arte de la oscilación: de la utopía a la heterotopía”. En La sociedad transparente. Barcelona: Paidós, 155-172.

Published

2016-12-01

How to Cite

Díaz, S. “The Memory Narration in Buenos Aires Theater”. Dirāsāt Hispānicas. Tunisian Journal of Hispanic Studies, no. 3, Dec. 2016, pp. 7-21, doi:10.5281/zenodo.6320406.

Issue

Section

Articles